اقتصاد

ایستادگی دولت سیزدهم در مقابل قاچاق سوخت

ایستادگی دولت سیزدهم در مقابل قاچاق سوخت

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، شهید آیت الله سید ابراهیم رییسی در فروردین ماه طی سخنانی بر به کارگیری همه ظرفیت‌ها و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی با ستاد مقابله با قاچاق برای مقابله بی‌امان با این معضل اقتصادی و اجرای دقیق قانون ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی با همکاری کل دستگاه‌های مسئول تأکید کرد.

اصلی ترین راهکار برای کاهش و جلوگیری از قاچاق سوخت، افزایش نرخ بنزین است چرا که قیمت این سوخت در ایران، نسبت به سایر کشورهای همسایه، چندین برابر ارزان تر است و همین موضوع خود انگیزه ای قوی برای قاچاقچیان فراهم می کند اما از آنجا که دولت سیزدهم در پی راهکارهای غیرقیمتی بود و به هر ترتیبی تلاش می کرد قیمت سوخت را افزایش ندهد، در این زمینه دست به اقدامات دیگری زد و با طرح ها و برنامه های پیاده شده در این خصوص توانست تا حد مطلوبی شرایط را کنترل و میزان قاچاق سوخت را کاهش دهد. 

ایستادگی دولت سیزدهم در مقابل قاچاق سوخت

جواد اوجی، وزیر نفت در این خصوص بیان کرده بود: تا امروز ۴۶۰ کیلومتر خط لوله فرآورده داشته ایم. این گونه مقابل قاچاق سوخت و جابجایی خودور‌های سوخت‌بر را می‌گیریم.

دولت سیزدهم در راستای جلوگیری از قاچاق سوخت اقدامات متعددی از جمله پیگیری اجرای کامل دستورالعمل روش مدیریت و کنترل سوخت موضوع ماده 44 آیین نامه اجرایی مواد 5 و 6 قانون مباره با قاچاق کالا و ارز توسط دستگاه های متولی، ارتقا و به روز رسانی سامانه درخواست فرآورده های نفتی سدف، تقویت کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق فرآورده های نفتی از طریق افزایش تعداد جلسات و نظارت بر اجرای مصوبات و… انجام داده است که در ادامه به شرح برخی از این اقدامات می پردازیم: 

طرح کدینگ

یکی از این اقدامات طرح كدينگ كارت¬های سوخت فعال در حوزه شهرستان ها (استان سيستان و بلوچستان، كرمان) بود که به منظور مدیریت مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت اجرا شد. 

ایستادگی دولت سیزدهم در مقابل قاچاق سوخت

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در خصوص این طرح بیان کرده است: تنها با اجرای طرح کدینگ در برخی نقاط کشور واستان هایی چون هرمزگان وسیستان وبلوچستان تا ۱۸ درصد کاهش مصرف داشتیم و توانستیم با این روند، سهمیه‌ها را مدیریت کنیم. 

پلاک دار كردن تراكتورها

این امر به منظور ایجاد کد یکتا در تخصیص سهمیه به تراکتورها صورت گرفته است. پلاک شدن تراکتور، شرط برای تخصیص سوخت به این خودروها است.

ایستادگی دولت سیزدهم در مقابل قاچاق سوخت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد در استان فارس شماره گذاری ماشین آلات کشاورزی را یکی از ضروریات خدمت رسانی مطلوب در عرصه مکانیزاسیون با هدف هویت بخشی و شناسنامه دار کردن ماشین آلات کشاورزی و جلوگیری از قاچاق سوخت برشمرد و گفت: پلاک گذاری تراکتور شرط دریافت سهمیه سوخت است.

سامانه پايش هوشمند تردد ناوگان بين جاده ای سپهتن 

این سامانه سامانه‌ای به‌ منظور نظارت و کنترل بهینه‌تر ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای طراحی و ایجاد شده است. ارتقاء بهره‌وری حمل‌ونقل عمومی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی و همچنین افزایش ایمنی و ارتقاء سطح کنترل و پایش لحظه‌ای عملکرد ناوگان، از اهداف اصلی استفاده از طرح سپهتن است.

ایستادگی دولت سیزدهم در مقابل قاچاق سوخت

این سیستم قادر است در خصوص مواردی نظیر نداشتن بیمه، معاینه فنی و همچنین جلوگیری از قاچاق سوخت هم کمک شایانی به مجریان قانون کند.

این سیستم می‌تواند با کنترل سرعت ترددهای بین شهری، خطرات ناشی از تصادفات و سوانح را به شکل گسترده‌ای کاهش داده و نهایتاً سلامتی و ایمنی خود رانندگان را تضمین نماید.

انتهای پیام/ 

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا